PSORIAZIS

Psoriazisul este o afecțiune dermatologică cronică inflamatorie, cu evoluție imprevizibilă, cu remisiuni și exacerbări, întâlnită la ~1-2% din populație, atât la femei cât și la bărbați.

Ce factori declanșează psoriazisul?

Cercetările susținute în vederea stabilirii cauzei care determină psoriazis au evidențiat că la 20-40% dintre pacienți există o predispoziție genetică, iar dacă un părinte suferă de psoriazis, riscul ca și copilul să facă boala este de 25%. Alți factori triggeri includ infecții bacteriene, stress, traumatisme cutanate (arsuri solare, zgârieturi), anumite medicamente ( săruri de litiu, betablocante, antimalarice), tulburări endocrine, alcool și fumat.

Există asocieri cu alte boli?

Se estimează că până la 30% din pacienții cu psoriazis vor dezvolta artrită psoriazică, însă există și un risc crescut și pentru asocierea psoriazisului cu alte afecțiuni (comorbidități) precum boli cardiovasculare, diabet zaharat, sindrom metabolic, obezitate, osteoporoză, depresie, boala Chron sau  steatoză hepatică.

Cum se manifestă ?

Dintre formele de psoriazis, cea mai frecventă este psoriazisul vulgar, care se manifestă prin plăci eritematoase (roșiatice), bine delimitate, acoperite de scuame albe, pluristratificate, ce se detașează ușor. Leziunile se dispun simetric, cu predilecție pe zone de extensie (coate, genunchi, regiunea lombară), dar pot afecta și scalpul, pliurile (axile, inghinal), palmele și tălpile, unghiile și rar fața, în unele cazuri, putând  fi pruriginoase (senzație de mâncărime).

Psoriazisul are un puternic imact emoțional, scăzând semnificativ calitatea vieții pacienților, prin natura cronică a bolii, evoluția ondulantă, și necesitatea unei terapii de lungă durată. Pacienții trebuie consiliați pe termen lung și educați în privința reducerii stress-ului, depășirii simptomelor depresive, managerierii pruritului, reintegrării sociale și aderenței la tratament.

Cum se diagnostichează psoriazisul?

Diagnosticul de psoriazis se pune de cele mai multe ori pe baza aspectului clinic, însă poate fi necesară o biposie cutanată, cu analiză histopatologică, pentru confirmarea diagnosticului.

Tratamentul în psoriazis

Scopul tratamentului în psoriazis este de a ameliora calitatea vieții pacientului, iar succesul terapeutic depinde foarte mult de colaborarea strânsă medic-pacient și de compliața pacientului la tratament.

Pentru cazurile ușoare și moderate, tratamentul topic reprezintă prima linie de terapie, ce constă în keratolitice (produși ce îndepărtează scuamele), dermatocorticoizi cu rol antiinflamator, derivați de vitamina D3,  inhibitori de calcineurină și alte substanțe cu rol imunoreglator. Asocierea fototerapiei cu lumină medicală de tip UVBNB sau UVA amplifică rezultatele tratamentului pentru psoriazis. În anumite situații este necesar tratament sistemic clasic sau de nouă generație, terapiile cu molecule biologice, care completează arsenalul terapeutic.